The Chair of Medical Education offers students from all disciplines the opportunity to write a bachelor's thesis, master's thesis or their doctorate.
Dr. med.
- Acimi, Alia: Involvierung von Patient*innen in die kommunikative Ausbildung im Medizinstudium – ein Lehrinnovationsprojekt
- Dörries, Henning: Förderung ärztlicher Gesprächsführungskompetenz durch videobasierte Reflexion
- Gärtner, Annemarie: Einstellungen zur patientenorientierten Kommunikation von Ärzten und Ärztinnen - Ein Vergleich der Berufsgruppen
- Kiver, Benjamin: Medizinische Tätigkeit an der Universitätsklinik im Spannungsfeld zwischen Patientenversorgung, Forschung und Lehre
- Koch-Hümmler, Inés: Interprofessionelle Kommunikation und Situationsbewusstsein in ärztlichen Visiten
- Lang, Andrea: Analyse der Interaktion Medizinstudierender mit Patient*innen im Kontext von Bedside-Seminaren
- Lichtenberg, Sabrina: Rollenverständnis von Ärzten und Ärztinnen in Bezug auf Sterbe- und Toderfahrungen
- Mashat Zadegan, Raha: Fehlerkultur in der Medizin
- Matcau, Paula: Wie erleben Medizinstudierende Zweifel in Bezug auf ihre Studiums- und Karrierewahl?
- Poppel, Julius: Evaluation des medizinhistorischen Stadtrundgangs "NS-Medizin in München“
- Rubisch, Hannah: How do clinical teachers handle student errors during bedside teaching?
- Schaipp, Gülcan: Entwicklung eines Fragebogens zu Einstellungen gegenüber dem Berichten von Fehlern in CIR-Systemen
- Schürmann, Judith: Empathische ärztliche Gesprächsführung im Online- und Präsenzformat – eine vergleichende Videostudie
- Shirkani, Sepide: Einfluss der Einführung Anvertraubarer Professioneller Tätigkeiten (APTs) im Praktischen Jahr auf den Grad des selbstgesteuerten Lernens der Studierenden
- Siegemund, Sophia: Die Entwicklung professioneller Identität in der Medizin
- Wächter, Lili: Prävalenz von Zweifeln am ärztlichen Beruf in verschiedenen Stadien des Medizinstudiums sowie der Assistenzarztzeit
- Wehrs, Henner: Evaluation der Auswirkungen des Prinzips der Anvertraubaren Professionellen Tätigkeiten im Praktischen Jahr
- Žák, Maximilian: Kognitive Prozesse bei Medizinstudierenden und Ärzten im Rahmen der klinischen Visite
- Zeitlberger, Annika: Lernen im Prozess der Arbeit bei jungen Ärzten und Ärztinnen: Stress, Feedback und psychologische Sicherheit als Prädiktoren
- Zimmerhackl, Melanie: Bedeutung des ersten Eindrucks im Anvertrauen von professionellen ärztlichen Tätigkeiten
Dr. med. sci.
- Hofberger, Nicolas: Empathie in der Visite
Dr. phil.
- Janssen, Laura: Reflexionsprozesse in E-Learning-Formaten
- Kahraman, Göksu: Professional Vision in Ward Round Communication
- Pittroff, Sylvia: Transfer Processes of E-Learning Formats in Higher Education
- Reisch, Stefanie: Die Bedeutung der Schulsozialarbeit für Lehrkräfte an Pflegeschulen
Dr. med. sci. Anna-Lena Blaschke (2025), Study program: Human Medicine
Observable Structures and Perceived Didactic Quality in Bedside Teaching: A Videographic Study [dissertation, Technical University of Munich].
Associated publications:
How is modern bedside teaching structured? A video analysis of learning content, social and spatial structures.
BMC Medical Education, 22(790). DOI:10.1186/s12909-022-03855-0
Structure and quality of bedside teaching: A videographic analysis.
Medical Teacher. Published online: 18 Dec 2023. DOI:10.1080/0142159X.2023.2289860
Student mistakes and teacher reactions in bedside teaching.
Advances in Health Sciences Education, 28, 1523-1556. DOI:10.1007/s10459-023-10233-y
-----
Dr. med. Luisa Mühlbauer (2025), Study program: Human Medicine
Medizinstudierende im klinischen Hilfseinsatz im Rahmen der COVID-19-Pandemie: Motivationslagen, Hilfsbereitschaft und Lernerfahrungen [Dissertation, Technische Universität München].
Associated publication:
Medizinstudierende im freiwilligen Hilfseinsatz im Kontext der SARS-CoV-2-Pandemie: Zum Einfluss psychologischer Faktoren auf die Meldebereitschaft.
GMS Journal for Medical Education, 38(6), Doc110. DOI:10.3205/zma001506
-----
Dr. med. dent. Johanna Bratu (2025), Study program: Dentistry
Erwartungen von Medizinstudierenden an ihre berufliche Zukunft: Kategorische Auswertung der Sorgen und Ängste der Studierenden im Rahmen einer internationalen, longitudinalen Studie.
-----
Dr. med. Carolin Rossmanith (2024), Study program: Human Medicine
Erleben und Umgang von Medizinstudierenden und Assistenzärzt_innen mit ihren Erfahrungen mit Sterben und Tod und die resultierenden Auswirkungen [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1733766/1733766.pdf
Associated publication:
‘You also have to let people go’ – Effects of formative experiences with dying and death on medical trainees’ attitudes.
Medical Science Educator, 34, 1059–1069. DOI:10.1007/s40670-024-02090-0
-----
Dr. med. sci. Nina Lindinger, née Soellner (2023), Study program: Human Medicine
First-Person-View-Videos als Feedback-Tool nach simulierten Reanimationen [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1706016/1706016.pdf
Associated publication:
Just showing is not enough: First-person-view-videos as a feedback tool in resuscitation simulation.
Studies in Educational Evaluation, 72. DOI:10.1016/j.stueduc.2021.101100
-----
Dr. med. Matthias Eiberle (2023), Study program: Human Medicine
First-Person-View Videos als innovative Debriefingmethode in simulierten Reanimationsszenarien und deren Auswirkung auf die Reanimationsqualität - Eine randomisierte kontrollierte Studie [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1662926/1662926.pdf
Associated publication:
Just showing is not enough: First-person-view-videos as a feedback tool in resuscitation simulation.
Studies in Educational Evaluation, 72. DOI:10.1016/j.stueduc.2021.101100
-----
Angenita van den Berg M. Sc. (2022), Study program: Master of Research in Teaching and Learning
Measuring hygiene-competence with a situational judgement test: How promising is automatic coding of textual responses? [Unpublished Master's thesis, Technical University of Munich].
-----
Dr. med. Laura Teufel Morales (2022), Study program: Human Medicine
Der Einfluss epistemologischer Überzeugungen und intrinsischer Motivation auf das subjektive Lehrkonzept von Lehrenden in der medizinischen Ausbildung [dissertation, Technical University of Munich].
-----
Dr. phil. Kristina Schick (2022), Study program: Master of Education
Doctor-patient communication in undergraduate medical education: Competence and attitudes [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1637875/1637875.pdf
Associated publications:
Senior medical students' attitudes towards patient communication and their development across the clinical electives year – a Q-methodology study.
Frontline Learning Research, 9. DOI:10.14786/flr.v9i1.583
German language adaption of the Kalamazoo Communication Skills Assessment Form (KCSAF): A multi-method study of two cohorts of medical students.
Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 33(2), 135–147. DOI:10.1024/1010-0652/a000241
-----
Dr. med. Theresa Pfurtscheller (2022), Study program: Human Medicine
Lernbegleitung in medizinisch fallbasierten Seminaren: Eine Videoanalyse [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1610101/1610101.pdf
Associated publications:
Teacher questions and student responses in case-based learning: Outcomes of a video study in medical education.
BMC Medical Education, 19, Article 455. DOI:10.1186/s12909-019-1895-1
Is there an increase over time in the complexity of teacher questions and student responses in case-based clinical seminars? A cross-sectional video study.
BMC Medical Education, 22, Article 871. DOI:10.1186/s12909-022-03944-0
-----
Dr. med. Dagmara Srnová (2021), Study program: Human Medicine
Erfahrungen von Medizinstudierenden und Ärztinnen und Ärzte in Weiterbildung mit Sterben und Tod [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/1540129
Associated publication:
Medical trainees' experiences with dying and death.
OMEGA - Journal of Death and Dying. DOI:10.1177/0030222819843436
-----
Dr. med. sci. Marc Grünewald (2021), Study program: Human Medicine
Visitenkommunikation: Förderung der ärztlichen Kompetenz bei der Durchführung von Visiten [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1586318/1586318.pdf
Associated publication:
Improving physicians' surgical ward round competence through simulation-based training.
Patient Education and Counseling, 103(5), 971–977. DOI:10.1016/j.pec.2019.11.029
-----
Dr. med. sci. Cosima Engerer (2021), Study program: Human Medicine
Verbessert optimiertes Feedback kommunikative Fertigkeiten bei Medizinstudierenden im Praktikum Ärztliche Gesprächsführung 1? [Dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1574181/1574181.pdf
Associated publications:
Specific feedback makes medical students better communicators.
BMC Medical Education, 19, 51. DOI:10.1186/s12909-019-1470-9
How to assess communication skills? Development of the rating scale ComOn Check.
Medical Education Online, 22, 1392823. DOI:10.1080/10872981.2017.1392823
Integrating 360° behavior-orientated feedback in communication skills training for medical undergraduates: Concept, acceptance and students' self-ratings of communication competence.
BMC Medical Education, 16, 271. DOI:10.1186/s12909-016-0792-0
-----
Dr. med. sci. Catharina Schönfeld (2021), Study program: Human Medicine
Der ärztliche Entscheidungskonflikt im Entscheidungsprozess einer Simulationspatientin mit fortgeschrittener Tumorerkrankung: Verlauf, Prädiktoren und Vergleich mit einer belgischen Stichprobe [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1550463/1550463.pdf
Associated publication:
Decisional conflict of physicians during the decision-making process for a simulated advanced-stage cancer patient: An international longitudinal study with German and Belgian physicians.
BMC Cancer, 18, 1161. DOI:10.1186/s12885-018-5071-5
-----
Dr. phil. Janina Häusler (2020), Study program: Master of Education
Unterrichtsqualität fallbasierter Seminare im Medizinstudium. Eine Videostudie [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1534138/1534138.pdf
Associated publication:
Too much time or not enough? An observational study of teacher wait time after questions in medical education case-based seminars.
BMC Medical Education, 24(690). DOI:10.1186/s12909-024-05667-w
-----
Dr. phil. Meike Dirmeier (2020), Study program: Master of Arts
Die Vereinbarkeit von Karriere und Familie an einer Universitätsklinik am Beispiel des Klinikums rechts der Isar [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1523835/1523835.pdf
-----
Dr. med. Maren Wettstädt (2019), Study program: Human Medicine
Das Überbringen schlechter Nachrichten – wie bewältigen Ärzte und Studenten diese Aufgabe? [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1462653/1462653.pdf
-----
Maria Baumgartner M. Ed. (2018), Study program: Master of Education
Entwicklung eines Tests zur wissensbasierten Beurteilung klinischer Situationen nach Gesichtspunkten der Hygiene [Unpublished Master's thesis, Technical University of Munich].
Associated publication:
Measuring hygiene competence: the picture-based situational judgement test HygiKo.
BMC Medical Education, 21(410). DOI:10.1186/s12909-021-02829-y
Why hand hygiene is not sufficient: Modeling hygiene competence of clinical staff as a basis for its development and assessment.
GMS Journal for Medical Education, 36(4). DOI:10.3205/zma001247
-----
Konstantina Koumpouli M. Ed. (2018), Study program: Master of Education
What motivates physicians teach in the clinical stetting? A mixed method study [Unpublished Master's thesis, Technical University of Munich].
-----
Dr. med. Sabrina Vennemann, née Hanfland (2017), Study program: Human Medicine
Die studentische Ausbildung im internistischen Ultraschall der Fakultät für Medizin der Technischen Universität München [dissertation, Technical University of Munich].
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1293018/1293018.pdf
Associated publication:
Short- and long-term effects on knowledge, skills, and attitudes about a sonography training concept for medical students.
Journal of Diagnostic Medical Sonography, 36, 25-29. DOI:10.1177/8756479319878394
-----
Dr. med. Philipp Becker (2016), Study program: Human Medicine
Kategorisierung der subjektiven Wirksamkeit einer erfahrungsbasierten Akademie auf die Teilnehmer [dissertation, Technical University of Munich].
-----
Dr. med. Eva Sift (2014), Study program: Human Medicine
Ärztlicher Umgang mit Leiden und Tod - Ein Seminar und seine Wirkung auf Medizinstudierende [dissertation, Technical University of Munich].
-----
Dr. med. Julia Wagner (2013), Study program: Human Medicine
Kommunikation zwischen Chirurgen und onkologischen Patienten [dissertation, Technical University of Munich].